Szkoła Podstawowa w Szczepanowie

Regulamin Samorządu Uczniowskiego

REGULAMIN SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

w SZCZEPANOWIE

 

Podstawa prawna:

Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991r.

(Dz. U. nr 67 poz. 329  z 1996r. z późniejszymi zmianami)

Nowelizacja Ustawy - 2 lipca 2004r. z późniejszymi zmianami.

 

§ 1  Postanowienia ogólne

 

Samorząd Uczniowski działa na podstawie Ustawy o systemie oświaty, Statutu szkoły i niniejszego regulaminu.

  1. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem szkoły i stanowi do niego załącznik.
  1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

§ 2 Cele i zadania

  1. Celem samorządu jest kształtowanie samodzielnego i świadomego kierowania swoim postępowaniem, kształtowanie postawy, która prowadzi do identyfikowania się z celami                i zadaniami społeczności szkolnej, uznaniu ich za własne, dążenie do ich realizacji z własnej inicjatywy i poczucia własnej za nie odpowiedzialności.
  1. Realizacja celów winna być połączona z dbałością o kształtowanie i rozwijanie patriotyzmu, dbanie o dobre imię szkoły, o jej honor, kultywowanie i wzbogacanie jej  tradycji.

§ 3 Zadania samorządu

  1. Organizowanie i zachęcanie całej społeczności uczniowskiej do należytego spełnianiobowiązków szkolnych.
  1. Przedstawianie dyrektorowi szkoły, radzie pedagogicznej, radzie rodziców opinii i potrzeb społeczności uczniowskiej.
  1. Współdziałanie z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, radą rodziców w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki i udzielanie pomocy uczniom znajdującym się                w trudnej sytuacji.
  1. Rozwijanie zainteresowań naukowych, kulturalnych, sportowych, turystycznych, organizowanie wypoczynku i rozrywki.
  1. Organizowanie imprez o charakterze poważnym i rozrywkowym (za przebieg dyskotek, spotkań na terenie szkoły odpowiedzialny jest samorząd).
  1. Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym trudności w szkole                      i w środowisku uczniowskim.
  1.  Zapobieganie konfliktom i rozstrzyganie sporów miedzy uczniami oraz między uczniami            i nauczycielami.
  1. Ponoszenie współodpowiedzialności za pracę nad kształceniem i wychowaniem:

◦     wyrabianie potrzeb poznawczych wyzwalanie twórczej aktywności

◦      wdrażanie do samodzielnych poszukiwań,

◦     zaszczepianie i pielęgnowanie pozytywnych cech charakteru:

  •  odpowiedzialność
  •  obowiązkowość
  •  samodzielność
  •  uczciwość
  •  godność
  •  wrażliwość

◦      wyrabianie nawyków i umiejętności:

  • organizowania własnego czasu
  • samokontroli
  • pracy nad doskonaleniem własnej osoby
  • rozumieniem własnego życia i życia innych ludzi
  • zachowania swojej indywidualności przy systematycznym jej doskonaleniu,
  •  samooceny efektów swej sprawności i skuteczności działania,
  • prezentowania poczucia toŜsamości narodowej i kulturowej,

◦     wdrażanie do:

  • życia w prawdzie,
  • cenienia wolności i dobra,
  • dostrzegania piękna świata,
  • ćwiczenia woli,
  • kierowania własnym rozwojem intelektualnym i moralnym,
  • kształtowania własnego charakteru,
  • kierowania się miłością w kontaktach międzyludzkich.
  1. Organizowanie kontaktów z samorządami uczniowskimi i społecznościami uczniowskimi innych szkół.
  2. W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi organami spoza szkoły SSU może zaprosić na swoje posiedzenie przedstawicieli samorządów uczniowskich innych szkół.

§ 4 Organy Samorządu Uczniowskiego

  1. Organami Samorządu Uczniowskiego są:
  1. Samorządy  Klasowe
  2. Szkolny Samorząd Uczniowski zwany SSU
  1. Samorządy  Klasowe liczą po 3 osoby.
  1. SSU  liczy   6  osób.
  1. Kadencja Samorządów Klasowych trwa  rok.
  1. Kadencja SSU trwa rok.

§ 5 Zasady i tryb wyborów rady Samorządu Uczniowskiego

  1. Wybory do organów Samorządów Klasowych przeprowadzane są we wrześniu.
  1. Wybory Samorządów Klasowych odbywają się w trybie i na warunkach ustalonych przez ogół uczniów danej klasy.
  1. Wybory SSU przeprowadzane są w październiku i są powszechne, równe oraz tajne.
  1. W wyborach biorą udział wszyscy uczniowie szkoły.
  1. Po upływie roku odchodzące SSU zobowiązane jest rozpisać nowe wybory (czerwiec).
  1. SSU składa się z 6 uczniów w tym:
  • przewodniczącego
  • zastępcy przewodniczącego
  • skarbnika
  • kronikarz
  • sekretarz
  • Rzecznik Praw Uczniowskich
  1. Kandydować w wyborach może każdy uczeń uczęszczający do szkoły i nie sprawiający kłopotów wychowawczych.

 

§ 6 Opiekunowie  Samorządu Uczniowskiego

  1. Opiekunowie  SSU czuwają nad całokształtem prac SSU, pośredniczą między uczniami                                 a nauczycielami, doradzają i wspomagają inicjatywę uczniowską, zapobiegaja i pośredniczą                 w rozstrzyganiu konfliktów na różnych płaszczyznach. Opiekunowie  Szkolnego Samorządu Uczniowskiego pełnią swą funkcję społecznie, niezależnie od pozostałych obowiązków wynikających  z umowy o pracę.

§ 7 Kompetencje Samorządu Uczniowskiego

  1. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

◦       prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem
i stawianymi wymaganiami

◦       prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu

◦       prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiające zachowania właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań

◦       prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi
w porozumieniu z Dyrektorem

◦       prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu

◦     prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej

 

§ 8 Kompetencje władz SSU

  1. Przewodniczący SSU organizuje prace zarządu, prowadzi posiedzenia i jest reprezentantem zarządu na zewnątrz.
  1. Wiceprzewodniczący przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
  1. Sekretarz odpowiada za dokumentację SSU.
  1. Skarbnik odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem SSU.

§ 9 Fundusze

  1. Samorząd może tworzyć własne fundusze, które służą do finansowania jego działalności.
  1. Dysponentami funduszy są: rada samorządu uczniowskiego oraz uczniowskie rady klasowe, każda we własnym zakresie.
  1. Dysponowanie funduszami następuje w porozumieniu z opiekunem samorządu,                         a w sprawach większych wydatków również na podstawie uchwały właściwej rady.
  1.  Fundusze samorządu tworzy się: z kwot uzyskanych za wykonaną przez uczniów odpłatnie pracę, z dochodów uzyskanych z imprez organizowanych przez samorządy, ze zbiórek klasowych, ze środków przekazywanych na Komitet Rodzicielski i z Spółdzielni Uczniowskiej.
  1. Operacje finansowe i dokumentację nalezy prowadzić zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi w tej materii, w taki sposób, aby zapewniona była rzetelność i dokładność ewidencji.

§ 10 Tryb podejmowania uchwał

  1. Uchwały SSU podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
  1. W sprawach personalnych lub na formalny wniosek przegłosowany przez członków SSU , głosowanie może odbyć się w trybie tajnym.
  1. Uchwały SSU są numerowane w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
  1. Opiekuna Samorządu Uczniowskiego  uczestniczy   w posiedzeniach SSU na prawach członka SSU.

§ 11 Dokumentacja Samorządu Uczniowskiego

  1. Regulamin Samorządu Szkolnego.
  1. Prawa i obowiązki ucznia.
  1. Plan pracy samorządu.
  1. Harmonogram imprez szkolnych.
  1. 5.      Sprawozdanie semestralne i roczne z działalności samorządu.

 

§ 12 Przepisy końcowe

  1. Samorząd uczniowski poprzez różne formy swojego działania zapewnia realizację uprawnień statutowych w społeczności uczniowskiej.
  1.  Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia na Radzie Pedagogicznej.             
  1. Oryginał regulaminu przechowuje opiekun samorządu uczniowskiego.
  1. Regulamin jest również ogólnie dostępny w bibliotece szkoły.